Sunday, March 22, 2009

Warkah Dari Madinah


Assalamualaikum w.b.t....

Segala pujian bagi Allah tuhan sekalian alam, selawat serta salam ke atas junjungan nabi Muhammad s.a.w.

Terlebih dahulu saya nak mengucapkan ribuan kemaafan kpd admin (myadiar). Sebenarnya dah lama dia mintak, tapi takda masa sebenarnya and internet pun lembab (server down) kat sini, hmm sabar jelah. Ape kabar korang sume?? Wah, macam meriah je AQRAB ni sejak dah habis. Moga-moga ianya berterusan.

Sebenarnya takda nk cerita apa, cuma admin nak mintak jugak drpd saya. Oklah kalau macam tu. Saya di sini telah selamat sampai bersama dengan lebih kurang 23 org pelajar Malaysia yang lain, time tu jam kul 12 lbh kurang. Tapi time musim sejuk, fuhh! sejuk jgk lah. Tapi kan, sampai je kat UIM tu mula lah buat urusan, tau tak?sampai pukul berapa saya baru dpt bilik?sampai kul 4 pagi!! mmg arab lah diorang ni...memang penat tahap gaban lah orang cakap. Tak habis dengan dugaan tersebut diuji lagi dengan dugaan nak ambil sampel darah pd keesokan harinya. Itu shj kene tunggu seminggu baru lah dpt utk diambil darah. (sebenarnya bnyk lagi nk citer, tp admin suruh pendekkan.. huhu).

'Alaa kulli hal, skrg cuaca pun dah masuk musim panas, panas yang terik punya. Memang betul lah ape yang dijanjikan oleh junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. Dlm hadis Rasulullah ade menyebut tentang cuaca di madinah ini. Mafhumnya bahawasanya panasnya akan menjadi betul-betul panas dan sejuknya akan menjadi betul-betul sejuk. Skrg ni pelajar Malaysia yang datang sekali dengan saya tinggal 21 orang shj. Seorang tak tahan dengan keadaan Madinah iaitu tanah haram dan seorang lagi ditimpa musibah, darahnya mengandungi masalah dan kedua-duanya menyambung pelajarannya ke Mesir. Kami di sini ditempatkan sebilik 3 orang dan tidak boleh bercampur dengan negara yang sama, kami diasingkan. Tapi bilik semuanya dekat-dekat.

Tiap pg ade kuliyah dan lepas zohor waktu rehat dan makan, makanan diberi pilihan samada nak makan di kantin (kena beli kupon) atau masak sendiri, tapi saya lebih suka amik pilihan makan sendiri atau masak sendiri. Lepas asar pergi ke Masjid Nabawi (haram) sampai lah Isyak. Di sana ramai syeikh-syeikh buat halaqah, tinggal kita pilih je mana yang kita nak belajar.


Sekarang, dah pun berlalu 3 minggu untuk semester 2 dan kuliyah hadith di sini agak susah lah. Kena rajin cikit kalau nak dapat ilmu tersebut, lagi-lagi apabila berjauhan dengan orang tua, memang terpulang kepada diri kita samada nak belajar atau main-main, sebab memang takda orang yang akan menegur kita dan takda siapa yang akan memerhatikan kita.

Jadi di kesempatan ini saya nak nasihatkan kepada sahabat-sahabat yang akan melanjutkan pelajaran ke luar tuntut lah ilmu betul-betul dan perbetulkan niat kita, moga-moga Allah s.w.t akan mendorong kita ke arah yang betul. Mungkin dah terlalu panjang apa saya nukilkan ini, jadi kepada sesiapa yang nak datang ke sini sila lah and bagitahu lah, mana lah tau kut-kut ade yang boleh ditolong. Setakat itu sahaja dahulu. InsyaALLAH ade masa saya cerita lagi. AQRAB tetap akrab... hehe.

Wassalam....

5 comments:

Anonymous said...

wah2 man...
5bln x jumpe ko dh hensem mcm ni..
klu 5 taun x jmpe msti dh mcm brad pitt kn?he he he..
org kmpung aku pekabo?chat ker die?
(klu man bls mknyer die slalu mngunjungi blog ni,klu die x bls...smada die xtau bls atau...phm2 jela...)
p/s : b'baik sangkala sesama umat!

Anonymous said...

Slm..eh,agk2 lh brader ..aku selalu tgk blog ni ko tau..alhamdulillah,bdk kmpung ko chat je kt cni..tp kdg2 dtg kesengalan die..geram aku!haha..

Syahmi Syafiq Azmi said...

salam man,
pekaba??lama xdgr cite ko??ko tlg doa2 kn aku dpt blaja kat madinah ye??huhu...

Anonymous said...

slm...insyaAllah mi,ko pun doa bnyk2 gk..mne tau kita jmpe kt cni ke?hmm..rajin ye ko msuk blog ni?hehe

Anonymous said...

haha...bley la..boring la dok umah ni...xdpt keje lg..huhu..insyaALLAH kita jumpe kt sana nanti..aminn..