Tuesday, March 10, 2009

Kisah Pulau Pangkor

Pencerita: Edot

24 Februari 2009 merupakan tarikh yang dinanti-nantikan oleh sebahagian ahli AQRAB yang telah merancang percutian mereka ke sebuah destinasi yang terletak di negeri Perak Darul Redzuan iaitu Pulau Pangkor bagi melepaskan tension baru lepas exam =). Antara yang pergi ke Pulau Pangkor tersebut ialah Abdul Halim, Hilmi Said, Mohamad Redha, Alif, Muhaimin, Elmer, Amin, Safwan, Awangku Fairuz dan Fahimi. Perjalanan mereka ke Pulau Pangkor bermula setelah usainya solat subuh kira-kira jam 6.10 am. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar seperti yang telah dirancang. Perjalanan dimulakan dengan bismillah…Vrooommmm..tiga buah kereta menyusur keluar dari pintu pak guard dengan harapan pakcik guard tidak memberikan sebarang persoalan. Alhamdulillah sekali lagi, pakcik misai tiada..hehe.. Sebelum meneruskan perjalanan yang jauh, kami telah singgah ke rumah Muhaimin yang terletak di Kolumpang, Hulu Selangor untuk sarapan pagi. Setelah sarapan, perjalanan diteruskan lagi. Tepat jam 12 tengahari, kami pun sampai di Jeti Lumut di mana tempat kami menaiki feri untuk ke Pulau Pangkor. Perasaan kami ketika itu bertambah gembira apabila melihat para pelancong dan deruan air laut yang memukul-mukul tebing jeti. Setelah berurusan dengan pihak pengurusan feri, kami terus menunggu feri berkenaan. Dalam beberapa minit menunggu, feri kami pun sampai dan masing-masing beratur untuk menaiki feri. Dalam perjalanan kami menuju ke Pulau Pangkor, banyak panorama-panorama yang menarik seperti kem Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang megah dengan beberapa buah kapal perang. Sepanjang perjalanan, ada antara kami yang tidak putus-putus melepaskan peluang mengambil gambar kenangan berlatarkan lautan yang terbentang luas.

Jam 2 petang, kami pun tiba di destinasi yang dirancang. Terpapar keriangan di wajah masing-masing dek terlalu gembira dapat bercuti di pulau mutiara ini. Kami terus mendapatkan teksi dan bergerak menuju ke tempat penginapan yang telah disediakan iaitu di Zek Pink chalet. Segalanya berjalan dengan begitu teratur. Segala penginapan yang disediakan memang memuaskan dan dilengkapi dengan kemudahan-kemudahan yang sedia ada. Penginapan kami di situ selama 3 hari 2 malam. Selama berada di pulau tersebut, banyak tempat yang kami jelajahi dan melakukan aktiviti seperti barbeque, jogging dan memasak apabila lapar..hehe.. Aktiviti yang paling menarik telah kami lakukan ialah snorkeling. Tambahan pula, Pulau Pangkor terkenal dengan air lautnya yang biru dan bersih membuatkan para hadirin yang bersnorkeling ingin bersuai kenal dengan cik-cik ikan..=) Hinggalah sampai hari terakhir pada 26 Februari 09, waktu untuk mengemas barang dan pulang ke Darul Quran. InsyaAllah, jika ada kesempatan dilain masa, kita nak buat lagi dengan all AQRABIANS pulak, camne kawan-kawan, agree or not? Yang penting fulus mesti mau ada, sebab kat Pulau Pangkor banyak barang-barang kraf tangan yang menarik dan lawa-lawa. Kalau tak beli rugi. Apa-apa pun percutian kami ini bukan sekadar bercuti, antara lain mempunyai intipati pengisian yang unik antaranya dapat mengeratkan lagi silaturahim, menjalinkan kasih sayang dan mahabbah, juga melahirkan sikap saling membantu antara satu sama lain dan dapat menikmati keindahan alam ciptaan Allah s.w.t.. Subhanallah…wallahu a’lam